„NIE MOŻESZ PRZECIEŻ PODŁĄCZYĆ DO SIECI MŁOTKA ZA POMOCĄ OBCĘGÓW.“

Specjaliści w dziedzinie konstrukcji metalowych w rozmowie o digitalizacji w branży obróbki metalu

Deszczowe, chłodne piątkowe popołudnie: Właśnie zapada zmierzch, ruch na ulicach wyraźnie się nasilił. Uczestnicy drugiego panelu dyskusyjnego MEVACO dla stałych Klientów spotykają się w dobrych nastrojach w Wendlingen. „Jak dotąd wszystko było doskonale zorganizowane, dlatego chętnie korzystam z kolejnych zaproszeń“, tak Yves Antoni wyjaśnia swoją gotowość przyjazdu z Pforzheim na drugie spotkanie dla stałych Klientów. Również Martin Elsässer i Harry Schmid przybyli z Pforzheim, Rainer Plessing przyjechał z Remseck, a Thomas Frühwirt z Illingen. Na spotkaniu specjalistów w dziedzinie konstrukcji metalowych panuje odprężająca, przyjazna atmosfera – uczestnicy znają się z poprzedniego spotkania i wszyscy gościli w swoich warsztatach pracowników MEVACO w ramach PROSTEJ MISJI 2.0.

Jürgen Schumann, kierownik Magazynu/Logistyki, zamierza pokazać uczestnikom panelu, w jaki sposób MEVACO tak szybko realizuje zlecenia Klientów i przygotowuje je do wysyłki. Do Wendlingen wpływa dziennie około 350 listów przewozowych, w magazynie o powierzchni 5000 m2 na wysyłkę czekają blachy perforowane, siatki plecione i siatki cięto-ciągnione. Czystość, porządek i ogromna przestrzeń – takie są pierwsze wrażenia po wejściu do magazynu. Całość jest zadaszona, dzięki czemu podczas załadunku i rozładunku produkty nie są narażone na wilgoć. „Niezależnie od tego, jakie towary sprzedaje MEVACO i dokąd są wysyłane, wysyłka jest realizowana właśnie z tego miejsca“, wyjaśnia Jürgen Schumann. „Nie musimy prowadzić własnego magazynu, skoro zamówiony towar dociera do nas tak szybko i sprawnie“, potwierdza Martin Elsässer. „Również w procesie produkcji wykazujecie się dużą elastycznością, o czym mogliśmy się przekonać poprzednim razem“, Yves Antoni wspomina zwiedzanie Działu Produkcji w Schlierbach podczas ostatniego panelu dyskusyjnego.

„Po prostu pytamy naszych Klientów, co jest im potrzebne“

Po zakończeniu zwiedzania Ägidius Jung, Kierownik Działu Sprzedaży i Komunikacji, jeszcze raz osobiście powitał przybyłych gości. Nawiązał on do propozycji, które zostały zgłoszone podczas pierwszego panelu dyskusyjnego tej rundy, w odniesieniu do których mógł zaprezentować pierwsze podjęte działania i realizacje. Plany przewidują między innymi uwzględnienie blach z zaginanymi krawędziami w ofercie obowiązującej od 2017 roku. Jörg Randecker, Menedżer Produktu, postanowił uściślić, jakie wysokości krawędzi są istotne w przypadku kasetonów. „Ukierunkowanie na Klienta nie jest dla nas pustym słowem“, potwierdza Ägidius Jung, „po prostu pytamy naszych Klientów, co jest im potrzebne.“

„To było bardzo autentyczne“

Właśnie z tego powodu MEVACO wprowadziło w życie PROSTĄ MISJĘ, która wchodzi teraz w drugą rundę. Kampania towarzysząca PROSTEJ MISJI 2.0 jest prowadzona w skali całej Europy, zdjęcia uczestników oraz przeprowadzone z nimi wywiady można obejrzeć i przeczytać online w 6 językach w 8 państwach europejskich. „Jakie doświadczenia wiążą się z Państwa udziałem w tym projekcie, jakie są Państwa refleksje?, zamierza doprecyzować Ägidius Jung. „Byłem naprawdę zaskoczony, jak świetnie prezentuję się na zdjęciach“, śmieje się Martin Elsässer. W kręgu znajomych odbiór mojego udziału w projekcie był bardzo pozytywny, opowiada Yves Antoni, który powiesił swoje zdjęcie w prywatnym biurze. „Nasze wypowiedzi cytowane w wywiadzie odzwierciedlają naszą osobowość i zaangażowanie – to było bardzo autentyczne“, potwierdza Rainer Plessing, „taką opinię usłyszałem również od jednego ze znajomych.“

„Również w procesie produkcji wykazujecie się dużą elastycznością, o czym mogliśmy się przekonać poprzednim razem.“

„Mam za mało czasu, aby się tym zajmować“

W tematykę warsztatów „Digitalizacja w branży obróbki metalu“ wprowadzili uczestników Jörg Randecker oraz Kristin Fleer, pracująca w Dziale Reklamy. Gdy Kristin Fleer zadała pytanie, co dla uczestników oznacza pojęcie „digitalizacja” oraz jak oceniają inicjatywę „Przemysł 4.0“, po raz pierwszy zapadło krótkie milczenie. „Nie możemy przecież podłączyć do sieci młotka za pomocą obcęgów“, zażartował Martin Elsässer. Jednak stopniowo zaczęło pojawiać się coraz więcej przykładów digitalizacji w życiu zawodowym. Wymieniano między innymi przeglądanie newsletterów, czytanie interesujących tekstów. To, co na początku stanowiło problem pokoleniowy, stało się teraz problemem związanym raczej z brakiem czasu: „„Mam za mało czasu, aby się tym zajmować“, przyznaje Yves Antoni. Rainer Plessing zamawia online na razie tylko materiały biurowe, ale jego żona zamieszcza czasami na Facebooku posty informacyjne na temat działalności firmy. Thomas Frühwirt ma raczej sceptyczny stosunek do Facebooka.

„To byłoby super!“

Pracownicy MEVACO zaprezentowali w tej rundzie możliwość doradztwa w dziedzinie wizualizacji. Chodzi o to, aby zobrazować zróżnicowaną optykę produktów MEVACO na podstawie konkretnych projektów. Yves Antoni nie kryje zadowolenia: „Klient zawsze pyta: jak będzie to wyglądało w moim domu. Klienci często nie potrafią sobie tego wyobrazić.“ Również Thomas Frühwirth jest zachwycony: “Właściwie życzyłbym sobie, aby ktoś wyręczył mnie w odpowiedniej obróbce zdjęć moich Klientów. To byłoby super. Ale jeżeli MEVACO jako producent oferuje mi konstruktywne rozwiązanie w tym zakresie, to również jest dla mnie olbrzymia pomoc.“

Martin Elsässer wtrąca, że Harry Schmid od dawna działa w podobny sposób. Wszystkie oczy zwrócone są teraz na Harry'ego Schmida, najmłodszego uczestnika tej rundy. On też dzieli się swoimi doświadczeniami: „Wykonuję po prostu zdjęcie domu od frontu, następnie wgrywam je do programu Tenado i nakładam na nie żądaną konstrukcję – na przykład balkon. Wówczas Klient dokładnie widzi, jaki będzie efekt końcowy. Stworzoną w ten sposób wizualizację projektu włączam do przedstawianej Klientowi oferty. To znacząco zwiększa szansę na uzyskanie zlecenia.“

„Digitalizacja nie jest problemem pokoleniowym, lecz problemem braku czasu“

„Jestem jedynym rzemieślnikiem, który nadal rysuje ręcznie“

W dalszej części rozmowy obraz digitalizacji w branży rzemieślniczej ulega wyraźnej zmianie. W przypadku firmy Rainera Plessinga właściwie wszystko jest już przygotowane: „Korzystamy obecnie z oprogramowania CAD, ale zamierzamy przejść na Tenado. Posiadamy licencję, ale jeszcze z niej nie korzystamy. Również w szkole zawodowej nauczają już tego programu“, informuje. Martin Elsässer, który na początku przyznał się: „Jestem jedynym rzemieślnikiem, który nadal rysuje ręcznie“, opowiada, że poprzez cech zorganizował wieczór informacyjny, na którym firma Tenado zaprezentowała swój program.

„Najlepszym rozwiązaniem byłaby aplikacja“

Specjaliści w dziedzinie konstrukcji metalowych są bardzo zaangażowani w przedstawiony przez MEVACO zarys koncepcji, podpowiadają, czego im jeszcze brakuje, otwarcie i spontanicznie zgłaszają uwagi krytyczne. Przedstawiciele MEVACO słuchają ich z wyraźnym zainteresowaniem. Przedmiotem dyskusji jest również kwestia miejsca i sposobu udostępnienia nowego programu. Podczas gdy znaczna część zebranych chciałaby prezentować program na swojej stronie głównej, Harry Schmid wyraża opinię, że „najlepszym rozwiązaniem byłaby aplikacja, ponieważ wówczas nie muszę mieć połączenia z Internetem i mogę z niej korzystać w dowolnym czasie i miejscu – również w siedzibie Klienta lub na placu budowy.“

„Wszystko jest doskonale zorganizowane, dlatego chętnie korzystam z kolejnych zaproszeń.“

„Ta runda jest fantastyczna“

Gdy Ägidius Jung zakończył warsztaty i zaprosił uczestników na wspólną kolację, omówione zostało dopiero jedno z dwóch zaplanowanych zagadnień. Dyskusja była tak otwarta, ożywiona i pełna zaangażowania, że nikt nie zwrócił uwagi na upływ czasu. „Ta runda jest fantastyczna“, stwierdza z satysfakcją Ägidius Jung, wychodząc wraz z innymi na listopadową pluchę, aby wspólnie spędzić miły wieczór w doborowym towarzystwie.

Do początku strony