„OD RAZU WIADOMO, ILE TO BĘDZIE DOKŁADNIE KOSZTOWAĆ. TO JEST DLA MNIE WAŻNE.“

Bernhard Nikiel w wywiadzie na temat kalkulacji

Bernharda Nikiela spotykamy w warsztacie podczas wykonywania pracy. Zakład ślusarski Göller został założony w 1949 roku przez jego dziadka. 65-letni specjalista w dziedzinie konstrukcji metalowych zastanawia się nad częściowym przejściem na emeryturę. Jego córka, Julia Nikiel, również specjalizuje się w konstrukcjach metalowych i przejmie firmę jako przedstawicielka czwartego pokolenia.
Panie Nikiel, który z Pana projektów zrealizowanych w 2014 roku był najbardziej interesujący?

Interesujące są wszystkie. Na przykład projekt, przy którym wykorzystaliśmy blachy perforowane MEVACO, w pewnej firmie w miejscowości Degerloch. Przeprowadziliśmy tam renowację wszystkich balustrad balkonowych, Z użyciem stali nierdzewnej. To dość niezwykła sytuacja, najczęściej stosowane są to balustrady ocynkowane, wówczas szlifowana stal nierdzewna nie pasuje. Zawsze uwzględniamy życzenia Klientów. Można jednak naprowadzić ich na to, co będzie pasowało do danego budynku. (Przedsiębiorca wstaje i przynosi album ze zdjęciami przykładów zastosowania) To moja autorska aranżacja, bez architekta. To właśnie jest szlifowana blacha perforowana ze stali nierdzewnej, o której mówiłem. (wskazuje na zdjęcie domu).

Co decyduje o tym, że uważa Pan kogoś za dobrego dostawcę/producenta?

Przede wszystkim kompetencja. Na przykład gdy składam zamówienie w MEVACO, mogę skorzystać z bardzo kompetentnych porad udzielanych przez telefon. Od razu uzyskuję informacje o cenie i dzięki temu, że wiem, ile kosztuje zamówiony towar, mogę natychmiast sporządzić ofertę dla Klientów. To bardzo korzystne rozwiązanie.

Co szczególnie docenia Pan w MEVACO?

MEVACO jest naszym jedynym dostawcą blach perforowanych, to chyba mówi samo za siebie? (uśmiecha się)

Ile czasu w ciągu każdego dnia zabiera Panu sporządzanie kalkulacji cenowych?

Poświęcam na to codziennie od pół godziny do godziny. W przypadku zleceń z jednego dnia trwa to mniej więcej godzinę. Doradztwo jest równie czasochłonne co sporządzanie ofert. Tu zachowana jest równowaga.

"Na przykład gdy składam zamówienie w MEVACO, mogę skorzystać z bardzo kompetentnych porad udzielanych przez telefon."

Czy podaje Pan swoim Klientom wiążące ceny?

Tak. Na przykład ceny balustrad mają charakter wiążący. Natomiast ceny montażu ustalam zawsze na podstawie poniesionego nakładu czasu.

Ile czasu poświęca Pan w przybliżeniu na jedną ofertę?

To zawsze zależy od wielkości obiektu. Czasami jest to 5 minut, innym razem godzina.

Czy często musi Pan przeprowadzać kalkulację powykonawczą?

Zawsze analizuję poniesione koszty. Po każdym zleceniu, gdy wszystkie prace zostały wykonane, dokonuję rozliczenia. Pracownicy zapisują czas poświęcony na wykonanie zlecenia – podczas produkcji i montażu. Najczęściej wszystko się zgadza.

Kiedy pojawiają się problemy z Klientami związane z cenami?

Gdy otrzymuję zlecenie, nie ma już żadnych problemów. Czasami jest to poprzedzone dyskusjami, których celem jest ustalenie, czy potrafię sprostać warunkom cenowym. Dyskusje dotyczą zawsze ceny końcowej. Klienci mówią wtedy: „Inne firmy są tańsze“. Wtedy zaczynamy negocjować.

Jak często zdarza się coś takiego?

Często zdarza się, że Klient po prostu nie dzwoni kolejny raz. Gdy staram się wyjaśnić sytuację, dowiaduję się, że projekt został wycofany lub że oferta konkurencji okazała się korzystniejsza.

MEVACO jako jedyny producent oferuje korzystanie ze sklepu internetowego z wiążącymi cenami zależnymi od ilości zamawianego towaru, możliwość sprawdzenia dostępności produktów oraz czasu realizacji zamówienia. Wie Pan o tym?

Tak, ale zupełnie z tego nie korzystam. Wolę zadzwonić, zdecydowanie preferuję kontakt bezpośredni. Ale nawet ja ulegam cyfryzacji (uśmiecha się): Kiedyś potwierdzenie zlecenia otrzymywałem zawsze faksem, teraz przychodzi również e-mailem.

Czy jest jakiś powód, z którego nie jest Pan aktywnym użytkownikiem sklepu internetowego?

Mam już 65 lat i zupełnie normalny telefon komórkowy, nie jest to żaden iPhone. Wszystko, co wiąże się z komputerem, robi moja córka. W przyszłości na pewno wprowadzi duże zmiany w tej dziedzinie.

(Do biura wchodzi jego córka. Zadajemy pytanie.) Czy Pani korzysta ze sklepu internetowego?

(Julia Nikiel) Tak, często tam zaglądam. Na przykład, gdy podczas składania zamówienia chcę sprawdzić ceny i czas realizacji zamówienia.

Jakie korzyści czerpie Pan dzięki podawanym w MEVACO cenom końcowym bez żadnych dodatkowych opłat?

Od razu wiadomo, ile to będzie dokładnie kosztować – nie muszę się zastanawiać, czy muszę jeszcze coś doliczyć. Jest tylko jedna cena – to idealna sytuacja.

Czy gwarancja stabilnej ceny w przypadku cen producenta jest dla Pana istotna. Czy uważa ją Pan za coś oczywistego?

Jest dla mnie istotna. Nie wszyscy dostawcy zapewniają taki komfort. W MEVACO o nic nie muszę się dopytywać – to dla mnie duża zaleta.

Czy ma pan jakieś sugestie dotyczące sposobu, w jaki MEVACO mogłoby jeszcze bardziej wspierać Pana w procesie podawania informacji o cenie?

Nie przychodzi mi do głowy nic, co wymagałoby usprawnienia. Wszystko funkcjonuje bardzo dobrze, właściwie bez zarzutu. Od lat współpracuję z tymi sami dostawcami. Z MEVACO już od prawie 20 lat.

"W MEVACO o nic nie muszę się dopytywać."

Co w sensie zawodowym jest dla Pana powodem do dumy?

„Jestem dumny za każdym razem, gdy wykonywany przeze mnie projekt jest całkowicie ukończony. Ta duma nigdy mnie nie opuszcza. Robię wtedy zdjęcia - mogę je później pokazywać Klientom jako przykłady zrealizowanych zleceń.“

Do początku strony